pudelz

Min vardag, agility och fjordhästar

Helgens dressyr

Kategori: Allmänt

Ja i lördags bar det av till ridklubben Gullhov för min och Åsas andra dressyrstart på lokal nivå. Och min tränare Linnèa var med som hästskötare. Det var tidigt ute i stallet strax före 05.30 träffades vi för att få ordning på Åsa så att hon skulle vara ren och fin. Sen vet man ju aldrig hur hon är att lasta så där hade vi planerat in en halvtimme på. Och det var tur för strax före kl 7 hade vi fortfarande inte fått in henne i släpet så jag fick ringa och väcka mamma som kom ut och hjälpte oss. Och de räckte med en tredje person och så gick hon in! MEN det ska inte behövas tre personer och 30min för att gå in i en transport. För att sen på hemvägen gå in direkt med hjälp av en extra person som bara putte på lite grann som en extra knuff där bak liksom. Så ja säger bara suck!
 
Men åter till tävlingen kl 8 var vi framme och första start var kl 9 så det var precis lagom trots allt. Denna gång var tävlingen utomhus med vitt dressyrstaket som Åsa aldrig sett förut. Men hon är ju i och för sig en rättså orädd häst så att så orolig var jag egentligen inte. Men när hon redan på framridningen började skygga för de vita ridhusväggarna kände jag lite oro ändå. Men väl på banan kikade hon de första varven på de vita staketet men ordentlig framåtridning utav mig så fick hon annat att tänka på.
Så jag red programet och var en aning nervös med tanke på att denna ritt kunde hjälpa mig att få mitt sista kval för att få starta öppen LC:1 klass på Fjord-SM. Och för de krävdes minst 55% sist fick vi 58% och denna gång 60%!!!!
Jag är så stolt över min lilla envisa skogsmullehäst på bara ett par veckor har vi tränat fram godkänt dressyrresultat. Men självklart med massor av hjälp av Linnèa.
 
Så vi kom på en 4e plats utav 8st i klassen men de var bara de två första som fick hämta pris. Men som sagt supernöjd men de finns massa mer saker att träna på. Men Åsas styrka den går inte bygga upp hur fort som helst men den blir bättre och bättre. Men de som vi har svårast för överlag de är högervarv och högergalopp då inte Åsa orkar bära sig helt utan blir lätt tvåspårig. Och de kommenterade både domaren i Mölltorp och i Gårdsjö men de är bara att jobba på.
Och min sits verkar hålla i sig så de är jag faktiskt nöjd med för att få skryta lite över mig själv då även denna gång fick de kommenterat med fin sits och förra gången var den prydlig och balanserad min sits. Så de känns ju skönt att man inte tappat allt på sina år i skogen sen man lämnade ridskolan.
 
Så en start i Fjord-SM är nu klar men hoppas på en till men vågar inte ropa hej än, Men jag i alla fall ansökt om att få starta SM-klass i bruksridning. De är en gren vi verkligen gillar så nu när dressyren är färdigkvalad kan vi släppa den intensiva träningen där och börja med lite bruksmoment. Allt för att vara så förberedd de går om vi kommer med.
Och sen ska ju Åsa starta "riktiga" SM i bruksridning i augusti men med Fia på ryggen eftersom de vann DMet i höstas. Så i augusti bär de av på meeting till Vetlanda för mig Åsa och Fia!
 
Så efter massa text bjuder jag på ett par bilder!
Foto: Då var vår andra lokala dressyrstart gjord och första utomhus med vitt dressyrstaket! Och 60% blev resultatet så jag är nöjd! :-) Så nu är vi även klara för en dressyrstart på Fjord-SM i sommar!
 
Foto: Elin Kängström och Åsa
Två foton på oss som Marlene Näslin tagit och jag i min tur lånat från facebook men visst blev de jättefina bilder?
 
En bild på ett gäng fjordingar från dagens lokala dressyrtävling på ridklubben Gullhov!
 
Men Åsa var inte ensam om att vara gul på tävlingen! Här ser ni hela gula gänget som startade i LC:1 och senare sen kom det tre gula till som startade de högre klasserna för dagen.
 
Hoppla!
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: