pudelz

Min vardag, agility och fjordhästar

Smörgåstårta

Kategori: Allmänt

Tänkte bara dela med mig utav en lyckad och enkel smörgåstårta jag gjorde i helgen med ett recept hämtat från min gamla bok Klasse Kocks Mumsiga Mackor. Men jag bytte ut rökt renkött mot skinka och ändrade lite smågrejer.
 
Ingredienser
6st halvmånar Hönökaka
2st burkar tonfisk i vatten
200g rökt skinka
2 dl creme fraiche
2 dl Majonäs ( använde citronmajonäs)
100g gröna ärtor
1/2 purjolök
1 st citron
3st kokta ägg ev. extra till garneringen
2st äpplen
salt och peppar
Övrig valfri garnering t.ex. gurka, paprika,persilja, vispad grädde till övre lagret mm.
 
1. Blanda avrunnen tonfisk med hackat ägg och finhackad purjolök och blanda i majonäsen och pressa en halv citron i blandningen.  Klart!
 
2. Mixa skinkan så den blir till sm bitar (gryning) blanda i finhackat äpple, creme fraiche och ärtorna. Salta och peppra lite.  Klart!
 
Lägg upp brödhalvorna mitt emot varandra och börja bygga tårtan med ett lager av varje och överst blandade jag vispad grädde och majonäs. Sen garnerade jag min smörgåstårta så här:
 
 
 
 
Hoppla!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: