pudelz

Min vardag, agility och fjordhästar

DM och KM i bruksridning Skaraborg

Kategori: Allmänt

I söndags var det DM i Skaraborgsdistriktet JUF och KM för Skaraborgs Fjordhästförening. Och jag och min kompis Sofia tog med Åsa för att tävla.
Lite info innnan jag fortsätter, Sofia bestämde sig för att delta 5 dagar innan och tog sista startplatsen då de begränsade startfältet till 30st. För på tisdagen när vi var på sadelprovningen där Fia var med och såg då på nätet att de endast fanns en startplats kvar så Fia fick bestämma sig fort då hon tvekat lite innan eftersom hon inte kunnat rida de senaste pga. att hon själv varit skadad. Men sagt och gjort hon anmälde sig fast hon själv aldrig tränat på bruksridningshinder uppsutten på häst. Men däremot varit med från marken flera gånger och läst igenom reglerna och även Åsa hade ju gjort de innan.
 
Så vi var två lite smånervösa tjejer som gick banan och planerade hur vi skulle utföra hindren och sen var jag först ut på Åsa och banan gick såhär:
 
Rutan=vända på trångt utrymme, plattan = ska likna ett brunnslock som de ska gå på, bommar upplagda på "sockerbitar", korridoren = markering som smalnar av, presenning, portar, skrämselhinder som var en sågbock utklädd till ett får, hoppning 3st hinder, bryggan, rygga i vinkel och halt 20sek.
 
Och jag och Åsa kom runt på 83 staff ochde hinder de gällde var 30 straff på halten eftersom Åsa surade till och smällde med ett framben innan vi var klara så det var nog de enda som jag är missnöjd med. För halten den kan hon utan problem men precis innan hade vi kämpat oss igenom ryggningen och de var Åsa fortfarande sur för. Sen fick jag tyvärr ett litet travavbrott framför presesningen då Åsa kollade till på den men sen gick hon utan problem så 10 straff där. Sen stod hindrena riktigt lurigt så först fick jag inte igång galoppen ordentligt och då hade jag sånt fokus på de att hon sprang förbi ett hinder 10 straff. Och ryggningen som vi haft väldigt stora problem med då Åsa ryggar för fort utan att lyssna på mig fixade vi med 15 straff! och så hade de gjort vinkeln riktigt lurig med. Vanligast är att de gör ett T som man går in i och sen backar ut ur. Men nu fick man göra en vändning framför och backa in i vinkel vilket är ännu svårare. Så där är jag väldigt nöjd att vi inte fick ett U som vi alltid fått tidigare. Men nu hade vi tränat så de fick jag belöningen för där! Och på funktionskontrollens 11punkter med saker man kan få straff på tex rykt, uppsittning, avsittning, visning vid hand mm. fick vi inte ett enda straff  :-) Däremot på bedömning under ridning fick vi 18 straff totalt, Hästens rörelser i gångarterna 2 straff med kommentar lugna bra trav och skritt, galopp spänd. Hästens svar på hjälperna 7 straff med kommentar lite olydig vilket hon var vid hinder, ryggning och halten. Felaktig gångart 9 straff. Anteckning allmänt Trevligt Ekipage Lycka Till!
 
Så det var Åsa och jag sen var det dags för Sofias debut och eftersom Åsa redan varit inne en gång så visste ju Åsa vad som gällde i alla fall så denna gång gick hon över preseningen direkt och halten fungerade utmärkt däremot blev de dåligt med galopp och ett stopp på hinder även detta varv och precis samma som för mig 15 straff på ryggningen men de klarade de!!! Fast på Sofias anteckning hade domaren skrivit träna ryggning! Så de tyckte jag var konstigt att hon inte skrev till mig med för jag hade minst lika stora "problem" med en häst som vifftade med sína framben i protest. Om jag minns rätt fick de även något straff i korridoren då de gick på markeringen. Men va gjorde de när Sofia och Åsa kom runt på 45 straff och vann hela DM!!!!! Så nu är Sofia och Åsa kvalade till att representera Skaraborg i SM 2014! Vi vet inte alls vart de går än så vi ska avvakta och se.
Själv kom jag och Åsa 6a i DM och då jag även tävlade KM så kom vi 2a där utav 6st som deltog från fjordhästföreningen.
 
Så vad ska jag säga jag är så nöjd med min lilla tokhäst som beprövar mitt tålamod då och då med sitt humör men efter en sån här dag så inser man att de varit värt allt slit!
 
Nu efter detta långa inlägg kommer lite bilder från dagen:
 
 
På de två sista bilderna ser ni vinnarekipaget!
Så nu har även Åsa fixat sig två prestationsmedaljer inom fjordhästföreningen om jag har förstått de hela rätt då det står så här ang. bruksridningen
 

Bruksridning, brukskörning, plöjningstävlan eller skogskörning

Brons: Genomförd tävling på DM eller annan lokal tävling med godkänd domare och minst fem startande.

Silver: Seger i DM eller placering på Fjord-SM.

Guld: Placering på JUF’s SM eller seger på Fjord-SM:

Krav: Får ej vara utesluten i något moment.

Och detta gäller alltså hästen så min ritt måste bli ett brons och Sofias ett silver men tyvärr var sista dag i år 1nov så de blir väl till att söka nästa år om jag inte kan få igenom de ändå. Ska kolla lite om de kanske kan gå att fixa ändå men först måste jag veta vilka papper som ska med mm.

 

Hoppla!

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Madde säger:

    Du kan bara ansöka om en prestationsmedalj/gren och år. Så ansöker du om silver nu så kan du inte ansöka om brons nästa år t ex. Nu i år är det ju för sent men nästa år måste du ju få söka även fast resultatet är från det här året:)

    Kul att det gick så bra för er! Jag och Jazze får nog försöka va med nästa år för det ser himla roligt ut:)

    Svar: Ok så synd att tiden gick ut 1nov :-( Oki får se hur jag gör då om man ska ta silver direkt.Ja de är klart du måste testa så synd att de bara är en gång om året här i närheten.
    pudelz

    2013-11-19 | 21:48:28
    Bloggadress: http://nytorpsjazz.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här: