pudelz

Min vardag, agility och fjordhästar

Kolik

Kategori: Allmänt

 

"Kolik är ett samlingsbegrepp för smärtsamma tillstånd i mag- eller tarmsystemet hos hästen. Det finns andra lidanden – till exempel i njurarna, urinvägarna eller könsorganen – som kan ge kolikliknande symptom.

Kolik drabbar hästar oftare än andra husdjur. Det har lanserats många teorier om orsakerna till detta – och det handlar om en mängd samverkande faktorer."

Lånat ifrån Agrias hemsida och vill du läsa mer klicka här: http://www.agria.se/hast/artikel/kolik-hos-hast

 

Och varför skriver jag nu om kolik? Jo lilla Moa har haft det igen!!! :-( Och det slutade väl även denna gång men de hände i fredags när jag befann mig i Borås 2 timmar bort. Veterinär fick komma ut och ge kramplösande, parafin mm. Men som skönt är och tur är så har jag en familj som ställer upp och fixade de hela men de var ändå grymt jobbigt att inte kunna vara närvarande eftersom Moa blir så sjukt dålig när hon får kolik.

Gången innan dec 2011 när hon hade det sist så var jag inte heller hemma och då fick hon även dropp och var väldigt dålig. Och hon har haft flera koliker innan den gången också och Flora som funnits på gården ännu längre och fodrats med samma mat har aldrig visat någon kolik. Så de måste vara att en del hästar har känsligare magar än andra helt enkelt.

Så än en gång har Moa haft sin änglavakt med sig.

 

 
Nytaget foto idag med Moa längst fram.
 
Hoppla!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: