pudelz

Min vardag, agility och fjordhästar

hundaktiveringsleksaker

Kategori: Hund

Passar på och gör ett tidsinställt inlägg om hundaktiveringsleksaker.

 

Jag har två stycken olika i min ägo den ena är en snurrplatta inköpt på hööks och den andra en platta med klossar som ska lyftas upp ifrån Rusta.

Hundarna älskar när jag plockar fram dem antagligen eftersom de har lärt sig att de betyder godis! Så därför få ja oftast stänga in den som får uppgiften i ett eget rum när den jobbar för annars finns de risk för bråk här;-)

 

 

Snurrplattan:

 

Den är nog den som mina hundar får jobba mest med utav mina två. Dock kan det vara riktigt svårt för dem att få upp självaste godisen när de fått fram den. Men det blir ju en bra aktiveringssyssla de med.  Man lägger i en godis sen får de tänka hur de ska få fram den helt enkelt. Man tycker att de ska använda nosen och snurra runt den tills man kommer fram till godisen. Men riktigt så gör ingen utav mina dogz.

 

Casper: Han använder mkt tänder eftersom han verkar tro att det går att lyfta av locket vilket är omöjligt! Sen övergår han till tassarna.

 

Elliott: Han är värst och bäst! Han tar till tassarna direkt och är väldigt våldsam mot den och slår/river på den som en galning till godisen tittar fram.

 

Caktus: han använder lite nos och men även mkt tassar men ger sig fort och kan sätta sig och bara titta på den eller till och med gå där från. Så då brukar ja hjälpa till lite så han får fram godisen men ta upp den själv liksom.

 

 

Klossar:bild från Rusta

 

Den här fixade alla mina dogz på några sekunder. Meningen är att de ska hitta en godis som jag gömt under en utav klossarna och då nosa fram rätt och lyfta upp den. Men mina gör så här:

 

Casper: tar nosen och plöjer så klossarna åker åt alla håll han hittar godiset sen springer han runt och plockar upp klossar! Och börjar tugga på dem hmm så där får ja vara snabb och plocka ihop dem så han inte förstör.

 

Elliott: Attackerar med sina tassar så klossarna flyger hej vilt där med och käkar upp godiset.

 

Caktus: Kör på ett lite lugnare spår men med både tassar och nos men lyckas också få fram godiset väldigt fort.

 

Så på denna leksak hade jag önskat att klossarnas urgröpningar hade varit lite djupare så de varit tvungna att lyfta upp dem med munnen. Men det finns även många tränings möjligheter med denna grej. Om man lägger ner lite tid så kan man träna in markering på den klossen man lagt godis under. Så de ej får ta den förrän man sagt varsågod om de visar rätt. De går ju även träna in att de ska hitta något helt annat ämne än godis under den och lära sig att urskilja det. Så den är nog bra om man vill använda den som träningsaktivering om man nu kan kalla de så ;-)

 

Hoppla!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: