pudelz

Min vardag, agility och fjordhästar

En ridtur med lite spänning!

Kategori: Häst (fjordhäst)

Idag började min dag med att jobba 6.30 på plats i Mariestad, hemma runt 14.30 gick promenix med hundarna, klippte lite på Casper och Caktus pälsar och även mitt eget finger!! Lite klantigt sisådär! Sen valde jag att rida en tur på Åse i det kanonfina vädret.

 

Bestämde mig för en runda som är runt 1mil lång. Och allt gick som de skulle till en början hon gick på fint men sen……Skulle vi passera en gård som vi givetvis gjort massor av gånger förut bara de att de var lite aktivitet där idag.  Först höll de på att elda, två vuxna ett barn och en hund farliga grejer de;-) i alla fall enligt Åse. Men vi kom förbi med några vändningar och parkeringar men det gick att övertala henne.
Sen så fick Åse syn på deras 4 ungdjur (kossor) som gick i en hage utmed vägen. Något de inte gjort på hela vintern och Åse som är lite rädd för kor. Rättare sagt inte så lite heller men ja försökte få henne förbi en stund med de gick inte att få henne framåt så jag satt av och började gå bredvid henne. Och ungdjuren var jättenyfikna och tryckte sig fram mot staketet och Åse fick panik!!! Kände att ja hade noll koll på henne så ja försökte vända med hjälp av att hålla i ena tygeln och gå snurrandes tillbaka. Hon frustade som ja vet inte va och svansen rätt ut inte annat än att ja kände mig rätt så liten där bredvid.

 

 

De som bodde på gården såg mig och undrade om de skulle schasa iväg djuren lite men ja kände att de inte skulle hjälpa med tanke på hur rädd Åse kändes. De är inte ofta ja blir rädd för en häst men när de blir så rädda så man känner att de är okontaktbara så blir de inte annat än otäckt. Men ja tog mig tillbaka åt hemåt hållet och tog en annan väg hem så det blev allt en bra tur ändå förutom den incidenten.  

 

Så nästa gång ja rider där ska ja se till att ha med mig en häst till som INTE är korädd och hoppas på att ja kan få henne förbi.

 

Hoppla!

Kommentarer

  • Ilona säger:

    Usch ,det är inte roligt när hästar är rädda ,då kan man känna sig rätt liten ibland .

    Hoppas allt är ok med dig ,det var ju ett tag sen vi hördes .Så tråkigt att zoomin inte finns längre blir inte så ofta jag tittar till dig .Kan inte du lägga min hemsida under dina länkar ,jag länkar din blogg under(om mig )på min sida .Kram

    2011-04-11 | 19:13:24
    Bloggadress: http://www.nogg.se/anoli

Kommentera inlägget här: