pudelz

Min vardag, agility och fjordhästar

Sken :-(

Kategori: Allmänt

Sken är aldrig skoj men idag var de jag som åkte med Åsa på en rejäl skentur rakt ut på en åker. Hmm en aningen retligt mot markägaren men va skulle jag gjort? Bara hoppas på att han inte ser spåren.....
 
Allt började med en vanlig ridtur ihop med Sofia som lånat sin systers häst och när vi skulle passera en gård med en stuga som ligger ut mot vägen. Och inne i stugan håller de på och renoverar och så började de spikas där inne. Bank Bank bank!!! Hårda höga slag med en hammare varpå Åsa fick fullständigt panik och stack iväg med mig ut på åkern. Tacka gudarna för att hon hoppade över diket först de gjorde inte Moa en gång när hon blev rädd för får i en hage, så de blev en volt för oss båda men de är en annan historia.
 
Även Sofias häst blev självklart rädd av ren flock och flyktinstingt men han valde att vända på vägen men som tur var fick hon stopp på honom rätt snart. Så när jag kom upp påvägen igen så ville inte Åsa gå mot stugan då de fortfarande bankade där inne. Så efter ett steg i rätt riktning mot stugan så vände jag.  Och Sofia litade inte på sin häst heller och ville inte riskera en skentur till så vi red lugnt hem igen. Tänkte att jag tar samma runda imorgon igen men så jag kommer ifrån andra hållet och se om de går bätttre. Och förhoppningsvis spikar de inte just då.
 
Men att hon blev så sjukt rädd har jag en teori om nämligen nyår då hon, Moa och Flora greps av panik i hagen. Kanske lät de precis som början på fyverkerier i hennes öron Pang pang pang liksom. Och om de nu är de så känns de verkligen skit och inte kunna lita på sin häst i alla situation tack vare satyget fyverkerier!!
Har en fyverkeri CD-skiva för träning av hund som jag fick med på köpet av något en gång kanske får användning för den nu men i stallet! Nä skämt o sido de är riktigt obehagligt när de blir såhär och inte alls kul! Så jag hoppas på en mer lyckad ridtur imorgon.
 
Hoppla!
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: