pudelz

Min vardag, agility och fjordhästar

SM 2014 Bruks och Skog Vetlanda

Kategori: Allmänt

Då var SM över för våran del ska försöka gör en lite sammanfattning här på bloggen.

Fredag lunch lastade vi in Åsa och begav oss mot Vetlanda, Åsas första långresa på lite över 3h vilket säkert är vardagsmat för en del men inte för oss. En nackdel när man ska passera Jönköping är alla backar hej och hå V70n fick allt jobba på bra men vi kom fram strax efter 16 och Åsa fick box nr 14 i ett utav utestallen.

 

 

Sen var det dags att slå upp vårat läger och vi fick direktiv om att alla tält skulle sitta i mitten på planen då husvagnarna skulle stå utmed kanterna då det var el där åt dem. Där var det även gräs..... det var det inte i mitten. Utan på en stenhård grusplan skulle vi sätta upp ett tält i regn och blåst och samtidigt få ner tältpinnarna och få dem att fästa i marken och det var en utmaning i sig vill jag lova. Men de slutade både blåsa och regna som skönt var och tälten stod kvar där de skulle trots den något dåliga fastsättningen.

 Ett litet tvåmanna tält och sen mitt snygga agilitytält som förtält. Många blickar fick vi då det stack ut lite i mångden bland alla tält men vad gör de när det funkade så bra :-)

Kl 19 var det dags för bangenomgång och banan hade ett tema semesterresa. Nu var det ju inte jag som skulle rida den men den såg riktigt rolig ut i alla fall.

Lördag morgon Fia red fram Åsa och hade startnummer 6 så när nummer 4 var inne gick vi bort mot banan och då visade det sig att nr 5 inte dykt upp utan strykit sig så det blev lite pang på med funktionskontrollen. Och Åsa var surttanten själv och ville inte stå still sen fick vi välja om jag som medhjälpare skulle lyfta benen eller ryttaren. Så Fia höll henne och jag lyfte och de kändes väldigt skönt då hon till och med försökte sparka åt mig när jag skulle lyfta bakhovarna min tokhäst. Anledningen var med all säkerhet att hon redan surade till då vi tejpade upp svansen vilket hon inte gillar så hon trodde nog jag skulle greja mer med den. Så jag ska nog börja tejpa svans även hemma lite då och då. Så jag får erkänna där skämdes jag för min häst men Fia kom upp på hennes rygg och endast 12 straff utdelades där. Med tanke på Åsas beteende så tyckte jag det var snällt bedömt.

Hörde speakern säga undertiden jag lyfte hovarna att Åsa var kittlig i sina bakben hmm tänkte jag de är hon verkligen inte egentligen men de kanske såg ut så ;-)

 

 

Väl inne på banan

Brunnslock. Perfekt tramp men tyvärr även en hov på spånmarkeringen.

Upphöjda bommar i skritt, Åsa rev två av fyra.

Portar i trav och galopp vilket många hade stora problem men men galoppen höll Fia igång jättebra dock en boll ner. Men det var tajta portar.

Ryggning precis bredvid en vattengrav med flytande badleksaker i. En del hästar ville inte ens gå i närheten utan den men det var det som var svårigheten då det var både kort och brett område att rygga på. Endast en hov utanför och Åsa brydde sig inte märkbart om vattnet och leksakerna.

Lydnadshinder i trav som bestod av en parkbänk och en häck med ett silvrigt tält bakom, Åsa reagerade med att bromsa upp och hoppa åt sidan så 30 straff där....

Bro i trav. Inga problem

Rakridning i trav. Inga större problem, en hov på markering precis i den smalaste delen bara.

2st hopphinder i galopp. Åsa tog ett jättehopp över första så Fia hann inte riktigt med i landningen så det blev ett stopp på hinder nummer två men de togs på nästa anridning.

Bryggan. Det var ett helt vanligt mjölkbord som det finns flertalet utmed våra ridvägar här hemma. Fia skulle hoppa av och sen vända Åsa och upp igen och Åsa vände i stort sett själv så det momentet gick hur fort som helst för dem. Där hade däremot många problem då man oftast på detta moment leder hästen runt bordet och sen hoppar upp på andra sidan men nu skulle den vändas om och ställas rätt på samma sida så man kom upp igen. En tjej hade sån otur så hon lyckades på något sätt få av tränset på sin häst så hon fick hoppa av och tränsa om. Så det är tur att man får beträda marken i denna gren endast 50 straff.

Halter. 2 stycken 30sek halter och det gick inget vidare några sekunder på varje fick de till men inte så mycket mer.

Flytta föremål. Först slänga soppåse i en plåtsoptunna och när Fia smällde igen locket surade Åsa till och ryggade lite vilket man får men bara man inte vänder. Sen fram igen flytta en paddel från en dunk till en annan och sist posta ett brev från ett lågt bord till en postlåda. ( Fick sen reda på att tydligen backade Åsa ut för långt efter första delen så hon kom utanför hindrets område vilket blev ett U i protokollet jättetråkigt men sant)

 

Vattengrav. Det vi verkligen försökt att träna på sen mitt SM då det var totalstopp från Åsas sida. Åsa kollade lite på vattnet och sänkte huvudet för att nosa på det vilket Fia lät henne gör och det var helt rätt för sen gick hon igenom som ingenting! Men nosningen/stoppet räknades som en olydnad så lite straff där med.

Vända i trångt utrymme. Det gick väl inte riktigt som Fia planerat att vända men de snurrade runt där inne och kom ut med några straff och sen vidare i mål.

Avsadlingen gick betydligt bättre än påsadlingen men då hade säkert alla nerver släppt med.

Så denna runda med ett U räckte till en fin 9e plats utav 16st så det är ändå inte fy skam för första SMet och inte ens på sin egen häst! Så jag är stolt över deras insatts :-)

Sen var det en lång väntan på prisutdelningen som var beräknad till kl 16 och allt hade hållt tiderna så prickfritt så vi trodde inget annat om prisutelningen heller. Men det drog ut på tiden både en och två gånger så detta är det enda minuset med hela tävlingen som annars var kanon!

Vi ville ju inte lasta Åsa innan med tanke på att hon skulle åka över tre timmar hem sen. Så vi mockade och städade ur boxen och jag började gå med Åsa och Fia höll sig uppdaterad om vad som skulle ske. Men på något sett drog skogskörningen ut på tiden och fast allt var klart med bruksridningen och prisbordet framme och allt så skulle de absolut vänta in kontrollräkningen av skogskörningen och när alla trodde de var klart och tänke NU! Kan prisutdelningen börja nä då var de tvunga att vänta 30min till utifall någon ville lämna in protest för skogskörningen.

 

Fler som var ute och gick med sina hästar.

Varför inte börjat med brukridningsprisutdelningen under tiden? Var fler än vi som var otåliga några hade redan lastat sina hästar för att kunna åka. Någon hade till och med redan åkt hörde vi sen på prisutdelningen tror de var någon från Stockholm men jag förstår dem på ett sätt.

Så i lite över 2,5 timme var jag och Åsa ute och vandrade och betade om vartannat och de sista ville hon inte ens beta utan bara smällde med frambenen och var väldigt odräglig och självklart otålig! Men tänk om vi lastat henne innan då hade väl hon rivit transporten istället.

Så som sagt just det var ett stort minus då faktiskt bruksridningsresultaten var klara redan strax efter kl 15.

 Fina priser fick de, en handgjord lerkruka med texten SM 2014, plakett, diplom och ett slowfeednät.
 
Själv hade jag lite flyt på ett lotteri och vann en hink med 10kg Vitafor Power mineralfoder i pelletsform.

Väl hemma trötta och möra i kropparna fick Åsa gå ut till kompisarna i hagen och jag och Fia hem för att sova efter en toppenkul weekend!

 

Hoppla!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: