pudelz

Min vardag, agility och fjordhästar

Fjord SM 2014

Kategori: Allmänt

Fjord-SM 2014 är över!

Ska försöka sammanfatta de hela på något bra sätt men ett gemensamt ord för samtliga dagar var FÖR VARMT!

30 graders värme och stekande sol tar på alla krafter vill jag lova.

På torsdagen var de dressyren som gällde och 26 ekipage startade i den klassen och framridningen var inne i ridhuset som var vamt men till skilland från utomhus så var de riktigt svalt.

Vi red vår runda och jag kände mig absolut nöjd med Åsa samtidigt som jag var medveten om en del missar som att vi vinglade på uppridningen och att hon gick ur form ett par gånger. Men med tanke på att de var vår tredje lokala dressyrtävling någonsin så är ja nöjd med våra 58,704% men visst hade jag hoppats på 60% som vi red till oss sist. Så en delad 22a plats hamnade vi på med de % och då var en stor del i startfältet på LA nivå alltså två nivåer över min och Åsas. Men de gick dessto bättre för ett annat Skaraborgsekipage som slutade 6a i klassen Grattis Madde och Jazz!

Blev även interjuvad av radio Skaraborg efter min ritt för jag kom ju så "lägligt" men tjejen som interjuva var så trevlig så man tänkte knappt på att de skulle sändas i radio. Men man hör ju vart jag kommer ifrån med min dialekt i alla fall. Såg även på facebook att interljuven hade 85 delningar! så undra jag hur många hundra personer som hört mig på radio.... Länk till klippet på radion

http://t.sr.se/1z7ScNc

Sen blev de en stunds vila hemma innan invigningen kl 19 och då var de defilering vilket innebar att man skulle gå föreningsvis tävlingsklädda och de dröjde en stund innan de fick ordning på de hästar som skulle gå med. Vilket innebar att vi först stod där med kavajer, stövlar och hjälm på huvudet i ett led med kvällssolen gassandes på oss och  vi svettades till max. Men eftersom de dröjde splittrades ledet och folk ställde sig i skuggan och sen skulle alla placera ut sig i bokstavsordning igen, lite lätt rörigt sådär. Men eftersom vi i Skaraborg var värdar skulle vi gå sist så de var lätta att hålla kolla på.

Hem igen och sen tillbaka till 21.30 för banvisning av bruksbanan och där hade Åsas uppfödare Inge varit så duktig så att han hade grävt en vattengrav! I stort sett de enda brukshindret jag och Åsa inte tränat på.

Sen kom fredagen och då var de SM-klass i bruksridning som gällde och vi var där redan kl  7 på morgonen för veterinärbesiktning och ytterligare en bangång. Men eftersom jag startade som nr 30 så dröjde det många timmar innan jag fick starta och shit va nervös jag hann bli på den tiden när man såg alla duktiga ekipage. Mest nervös var jag för ryggningen som vi tidigare haft stora problem med. Men men vad är en lång raksträcka ryggning mot en vattengrav?? Ingenting om ni frågar mig nu!

Vattengraven som vi skulle gå igenom var precis  början och Åsa VÄGRADE att gå i den! Eller ja när vi gjort tre försök och banfunktionären säger att vi nu fått U då går hon i med frambenen. Men för att inte förlora mer i tid så gick vi vidare till nästa moment, halt i uppförsbacke men eftersom vi båda var lite frustrerade sen vattengraven så ville inte Åsa stå still där heller så ännu mer straff.... Sen gick de rätt bra med skrämselhinder,portar, bryggan och även ryggningen fram till den sista svängen då blev de många tramp utanför innan vi lyckades ta oss ur och vi fick inget U i alla fall. Även rakridningen och hopphindren gick prickfritt och nästa halt i nedförsbacke. Men däremot skrittbommarna rev Åsa två av tre och en port åkte ner i rutan. Men brunnslocket gick klockrent med tramp mitt på.

Så visst de som gick bra gick jättebra och jag är nöjd med det men är/var väldigt besviken på vägran i vattengraven det förstöde i stort sett hela rundan så vi slutade näst sist! Jippie!

Lördag då började jag känna mig rätt så mör i kroppen efter att ha varit ute så pass mycket i solen och även satt nerverna en hel del på prov. På lördagen var de stilhoppning ( man får ett protokoll med betyg på sin ritt) och Åsa var så redig men JAG!!! Gjorde precis det man inte ska göra slutade rida på sista hindret och fick då två stycken stopp och hade redan en rivning.  Men de viktigaste vi blev faktiskt inte uteslutna utan fick ett resultat!

Sen tyckte domaren att Åsa såg matt ut för dagen men hallå 30+ graders värme! Så de var ju ändå förståligt och att jag skulle korta lädren men för att försvara mig lite min sadel är mot dressyr så kortar jag mer hamnar knäna en bra bit framför sadeln! Men fick även positiva saker som bra blick och en 7a på handens följsamhet.

Sen var de hem en vända igen för att senare vara med och äta SM-buffe som var lite grillat med tillbehör.

Söndag, då kunde jag slapna av lite och bara vara funktionär och jag hamnade på hoppbanan som målflaggare och hinderfixare. Det var tre klasser två stycken i 80cm och sen SM-klassen på 90cm. Spännande värre men det syndes att flera hästar var trötta efter så många dagar i värmen med många rivningar och ett och annat stopp på hindren.

Hade även sådan tur att banbyggaren kom ut till mig vid målet i SM-klassen och kollade in alla ekipage vilket innebar att hon sa väldigt många matnyttiga saker för mig som är amatör inom området! Sen kom vi även in på lite annat som t.ex. att hon förstod verkligen inte varför man gav så mycket onödiga pengar på märkesutrustning utan det var bättre att ta lektioner för de pengarna! Visst är det väl så? Samtidigt vill man ju vara extra fin på ett SM-kanske?

Så detta var min och Åsas debut i Fjord-SM vi genomförde allt och hittar  bra delar i varje moment som vi tar med oss till framtiden.

Nu är det Åsa och Fias SM i Vetlanda som gäller och sen ska Åsa få två veckors vila och bara gå i hagen och skrota!

Bild från bruksridningen!

 

Hoppla!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: