pudelz

Min vardag, agility och fjordhästar

Åsa badar!!!

Kategori: Allmänt

Fortsätter med lite häst här på bloggen men imorgon ska jag faktiskt tävla agility med Caktus! Nu när mitt och Åsas SM är över är de hans tur at få tävla lite.
Men eftersom Åsa har ett SM kvar ihop med Fia som kommer innebära vattengrav så har de blivit lite fokus på det. Så i onsdags följde jag med Åsa och Fia på cykel och vi tog oss upp till Tåtorp och sjön Viken då jag fixat så vi hade möjlighet att gå ner i en instängslad del av sjön i en kohage. Eftersom korna för tillfället gick i en annan hage men botten var lite dyig så de fanns risk att Åsa skulle sjunka ner lite vilket kunde/kan innebära att hon blir ännu mer osäker på vatten.
Men innan kohagen finns ju en badplats....... ingen som komunen eller så sköter utan snarare folk av ideella krafter om man har tur röjer lite mm. så att folk i närheten kan bada där. Även väldigt många som badar med sina hundar där även jag!
Så vi valde faktiskt att rida ner till badplatsen istället då botten är betydligt bättre där och eftersom det var mulet och kom lite regnstänk så var vi även helt själva, annars hade vi inte gått dit såklart.  
 
Så laddad med en midjeväska full av hästgodis och grimma som vi satte över tränset och jag ledde henne med den tekniken jag använder vid lastning, lite tryck och så fort hon går fram släpper jag efter. Med ett steg i taget mycket lugnt framåt fick vi så småningom i Åsa. Det kändes som en stor lättnad för både mig och Fia. Sen fick de gå några vändor upp och ner i sjökanten utan mig och grimman innan vi nöjde oss för dagen och självklart massa godis till Åsa.
 
Jag tror till och med Åsa tyckte det var lite roligt att bada efter en stund :-)
Ni kanske ser att Åsa numera har ett lila träns? Det hittade Fia på Falsterbo Horseshow, gillar verkligen den lila färgen men det finns i ännu fler snygga färger här http://www.idhultsridsport.se/144-norton-syntettr%C3%A4ns.html  om någon är sugen på ett.  
 
 
Även idag blev det en tur igenom Tåtorp men vi red inte bort till sjön men de blev en rätt ordentlig runda ändå i sällskap men Linnèa och Josse.
 
 
 
Distance
18.08 km
     
Duration
2:21:50
     
Calories
1 262 kcal
 
 
Sen sist men inte minst så kom de ut en jättefin bild på Åsa från SMet som en föreningskompis tagit när vi tävlade dressyren, Åsa ser ju knappt tjock ut :-)
 
 
 
Även en närbild från bruksridningen när vi skrittar över bommarna!
 
Hoppla!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: