pudelz

Min vardag, agility och fjordhästar

Långhelg igen

Kategori: Allmänt

Ännu en långhelg över men så mycket vila har det inte varit tal om för min del. På fredgen träffade jag Linnea i hennes stall strax efter kl 6 då ja var hästskötare åt henne på en hopptävling i Askersund. De gick sådär först gick hennes ena dragkedja på ridstöveln sönder så jag fick ragga upp lite tejp.

 

 

Sen i första varvet vägrade de ut sig och i andra kom de runt banan med två vägran.

 

 

När vi kom hem hjälpte hon mig att träna Åsa och jag red igenom programen vi skulle rida på söndagen, alltså idag. Och sen tog vi en tur upp till skogen och gick i backar med hundarna då det ingår i Linnèas hunds rehabträning.

 Åsa

 

Sen på lördagen vakande jag tidigt och fick ett liten infall om att det nog var dags att börja jogga lite igen så jag och Caktus tog en runda på 8km på tiden 50min! De kändes bra efteråt men lite jobbigt var det allt. Förra året när vi sprang Hundlöpet tog vi milen på 57min så man ser ju att de finns kondition att bygga.

Blev även ridning och putsning av hästgrejer och lite till så även den dagen försvann fort och idag var det pay&ride i Töreboda som jag och Åsa startade.

Och jag var så nöjd redan efter lastningen hemma då den gick på ca 10min och kändes väldigt kontrollerad men med lite stopp och backning ifrån Åsas sida. Lite skillnad mot sist när de tog 30min och hon kastade sig av rampen mm.

Väl på Töreboda Hästklubb så red jag fram som jag brukar men jag hade väldigt svårt att koncentrera mig då Åsa surade till totalt när de kom förbi en häst i galopp vilket gjorde att jag själv kollade så efter alla de andra som kom kors och tvärs och passerade oss.  Känns som de bara är jag som skrittjobbar så mycket det bara går på framridningen för att spara energin till programmet. Men alla hästar är olika! Och Åsa behöver mjukas upp i skritt först innan vi  lägger till högre fart.

 

LC:1 57.78% Bättre resultat än väntat då de kändes som Åsa skulle parkera när som och hon var tjaffsig i munnen och allt kändes  så kasst. Men troligen berodde det på sen i efterhand att Åsa var kissnödig. För strax efter vi kommit ut och jag hoppat av så kom de, antagligen en lättnad för Åsa.

 

LB:1  55.34% Nytt program för oss så jag hade inga större förväntningar då Åsa inte är tillräckligt stark i galoppen än men jag såg de som en träning när vi ändå var på plats. Fast de kändes som galoppen var mer sken runt och vi låg i hörpasseringarna men fick vi ändå en kommentar fin hörnpassering. Så man får glädjas av de lilla. Sen lastningen på vägen hem då behövdes inte ens en lina bakom och de kändes verkligen bra så jag hoppas inte det  blir några bakslag med lastningen nu.

Sen var det bara hem med Åsa och så hämtade jag Jane som var här förra sommaren och ska nu gå ihop med mina i år igen. Och de hälsade lite, sprang ett varav och sen började de äta gräs. Så visst kände de igen varandra och gjorde ingen större affär av att träffas.

 
Hoppla!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: