pudelz

Min vardag, agility och fjordhästar

klick med Åsa

Kategori: Häst (fjordhäst)

Jag har haft en klicker hängandes i stallet ett bra tag med planerna på att klicka in Åsa och använda det vid inlärning av vissa saker. Precis som man gör med hundar, för er som inte vet vad klicker är läs här :Klicker 
Och nu har jag börjat lite lätt och första övningen som jag har som mål att fixa rätt så snart är att hon ska "dutta" mulen på ett lock som jag lägger på stallgolvet. Och hon har börjat förstå :-) Och för varje klick idag fick hon en äppelbit och det uppskattas. Och att jag valt att hon ska söka locket har en baktanke he he men sen om hon går på det är en annan femma.
Men jag har i alla fall tänkt att få henne riktigt taggad och dutta locket på diverse platser så att jag med hjälp utav de kan lura in henne i transporten. Smart va? För ni som läser här och varit med när jag varit ute och åkte med Åsa vet att det är en dam med humör. Och vill inte Åsa så VILL INTE Åsa gå in i transporten för att sen nästa gång gå på utan att tveka. Så ibland undrar jag allt vad som rör sig i hennes huvud, visst att ston kan vara envisa men Moa och Flora har inte varit riktigt så envisa.
 
Inga bilder ifrån klickerträningen men rätt så nytagna foton på mina tjejer!
 
Åsa tänkte bara på mat så jag gav snart upp mina fotoförsök....
 
MAT är viktigt för att överleva,  kom ihåg de! - Åsa
 

Flora och Moa ville också äta utanför hagen.
 
Hoppla!
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: