pudelz

Min vardag, agility och fjordhästar

3 veckors väntan......

Kategori: Allmänt

Sen händer det förhoppningsvis grejer med risk att jag får leva på vatten och bröd fram till jul! Men äntligen kommer Sharpman till Skaraborg och Husaby Hästklinik för att ha sadelprovningar den 12nov. Åsa har nämligen haft samma sadel sen hon reds in när hon var 4år och nu är hon 8år men den har varit kanon med sina utbytbara storleksjärn, lättskött mm. Men förutom att hon gått upp alldeles för många kilon i vikt efter sommaren måste hon även ha musklat om sig. Vilket jag tror har att göra med att de var ett årsen jag fick ta värdens jobbigaste beslut och ta bort Åse <3 och efter de har Åsa blivit motionerad dessto mer och intensivare än det blir när man har två stycken igång samtidigt. Sen har hon kanske även växt tills nu, man brukar ju säga att ponnys ska slutmätas vid 8år för då är de färdigväxta.
Så tyvärr så passar inte Wintecsadeln alls lika bra längre då hon musklat sig rätt mycket bak och blivit mer åt de överbyggda hållet än helt rak rygg som det varit tidigare.
 
Men fast det nu kommer kosta en slant med både provningen och troligen en ny, förhoppningsvis nybegagnad sadel så ska de bli så skönt att få något som passar oss båda.
Men jag tror inte det kommer bli så lätt men det är min egen teori men vid anmälan var de noga med att fråga hur både jag och hästen såg ut så de fick jag beskriva väl. Men jag kanske skulle sagt citat Micke : Hästen ser ut som en korv och du som en struts? Jag brukar nämligen säga att jag har strutsben för det är rätt kasst när jag rider för mina knän sticker utanför sadeln så fort jag kortar stiglädren!
 
Sen undrade de även om hopp eller dressyr men jag vet verkligen inte än, trivs väldigt bra i dressyrsadel men en hoppsadel är troligen mer funktionsduglig när man rider ut, skuttar lite och galopperar. Men troligen även svårare att hitta eftersom den inte får vara för framskuren pga. Åsas bogar samtidigt som mina ben behöver de? Hmmm ni som läser och förstår mitt problem ge mig ett råd?
 

Bilder som Micke tog på oss i helgen, om ni kollar på den sista bilden så ser ni nog vad jag menar med överbyggd bak då jag till och med skjuts framåt när jag rider barbacka eftersom hon är högre i bak.
 
Och anledningen att jag väntat på att Sharpman är helt enkelt att de är helt märkesoberoende och har bra rykte. För har sadelutprovaren för få märken att välja på är det inte säkert att de blir helt 100% rätt och så vill de bara sälja de märken de är återförsäljare för fast de kanske finns något annat märke som passar mig och Åsa bättre om de inte råkar ha någon begagnad sadel i annat märke hemma då men den turen kanske man inte har.
 
Så här står de på Sharpmans hemsida :

VÅR KUNSKAP - DIN TRYGGHET Sharpman Saddlery har idag fem heltidsanställda sadelinpassare. All är diplomerade av Nordiska sadelmakarkåren och är även utbildade i länder som Italien, England, Danmark och Frankrike. Vi arbetar även nära och i samarbete med ett flertal veterinärer, tränare och instruktörer. Vilket gör vår erfarenhet och kunskap till din trygghet.

 

SVERIGES BREDASTE SORTIMENT I dagsläget väljer ca 150-200 ekipage i månaden att passa in sin sadel hos oss på Sharpman Saddlery. Förutom kunskapen och erfarenheten så har vi troligtvis även Sveriges bredaste sadelsortiment på ca 350 sadlar. Det ger oss de bästa förutsättningarna att passa in en sadel till dig och din häst.

 

I NÄRA SAMARBETE MED TILLVERKARNA Vi på Sharpman Saddlery är märkesoberoende vilket innebär att vi saluför ett flertal olika märken och modeller. Detta för att kunna tillgodose varje ekipages specifika behov. Vi arbetar ständigt tillsammans med sadeltillverkare och leverantörer för att förbättra modeller eller ta fram modeller som saknas på den svenska marknaden.

 
Så det här känns tryggt så nu går jag och ovetande Åsa i väntans tider!
 
Hoppla!
 

Kommentarer

  • Madde säger:

    Jag känner mej lite som en expert i sadelprovardjungeln efter den här hösten. Hur framskuren sadel är har inte nån betydelse. Det är stommen i sadeln som ska vara bakom bogbladet. Kan du inte köpa en allroundsadel i stället för hopp eller dressyr? Hoppas du hittar en som passar iaf:)

    2013-10-23 | 21:56:48
    Bloggadress: http://nytorpsjazz.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här: