pudelz

Min vardag, agility och fjordhästar

Sadelprovning med hjälp av Sharpman

Kategori: Allmänt

Idag var det den stora dagen då jag och Åsa skulle pröva ut sadel för en riktigt kunnig människa för första gången. Åsa gick på transporten med lite mutor i form av äpple precis som planerat vilket innebar att vi kom dit nästan en timme innan avtalad tid. Men vi blev så väl bemöta på Husaby hästklinik där provningen var så de var inga problem, Åsa fick låna en box och jag och Fia fick kaffe/choklad och bulle undertiden vi väntade.
 
Men nu undar ni säkert hur de gick? så de skriver jag i ett inlägg imorgon........ Ok skojade bara det kommer här.
 
Jo helt otroligt så kom jag därifrån men min gamla trogna Wintec wide sadel men med lite tillbehör och ändringar. Tydligen var den faktiskt den bästa de kunde erbjuda mig på grund av våra former. Så de är inte annat än att jag känner mig sjukt nöjd med att jag lyckats köpa rätt sadel från början. Fast att jag varit ytterst tveksam till att den låg som den skulle de senaste. Men jag fick även testa en lädersadel som de hade och den låg ok och jag satt väldigt skönt i den men Wintecsadeln var fortfarande bättre på Åsa. Så det som ändrades var:
 
-Bytte till vitt koppjärn.
-Släppte ut den bakre sadelgjordsstroppen på maxlängd då de går att reglera på sadeln.
-Lät den främre sadelgjordsstroppen hänga utanför "skyddet" en hylsa som stropparna annars liggen innanför.
-Bytte till en mindre modell knästöd som inte ligger ivägen för mina långa överben utan bara stoppar lite. Innan har jag i stort sett haft låret liggandes ovanpå knästödet istället för att ha de just som stöd.
-Börja använda fårskinnspad under och då se till att den inte har för mycket fluff i bak vilket är vanligt men det kan lyfta sadeln i bak om man har otur och det vill jag inte.
- Och den största nyheten en padd till padden! som sätts fast i paddens fastsättningsstroppar som lyfter upp sadeln precis bakom manken vilket innebär att jag slipper känna att jag skjuts fram i sadeln.
-Ska se till att använda en sadelgjord med hård resår alternativt min wintecgjord men just nu är den för kort.
 
Så ja vad ska man säga allt över förväntningarna jag hade ju räknat med det värsta, minst 10 000 för en ny sadel men de enda jag köpte förutom kostanden för provningen var nya knäklossar och padden till padden.
 
 
Wintec wide
 
Så med hjälp av min sadelutprovare Emma så får jag allt säga att jag är väldigt nöjd då hon verkligen såg till vårat bästa och försökte inte bara sälja för att sälja. Vilket jag hört rykte om att vissa firmor gör men detta kändes jättebra. Och var det något jag kom på i efterhand eller om något kändes galet så fick jag hennes mobilnummer så att de bara var att ringa. Då de även gjort ett dokument om Åsa med foton och mått på ryggen så är det lätt för dem att gå tillbaka i de och kika. Så helt klart en bra dag idag!
 
Hoppla!
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: