pudelz

Min vardag, agility och fjordhästar

Åsas galna upptåg!

Kategori: Allmänt

Jag tror snart det är dags att jag skapar en kategori här på bloggen om Åsas galna upptåg eller helt enkelt hur en äkta fjordhäst beter sig!
 
Kortfattat hästarnas vatten tar vi nu på vintertid ifrån mjölkrummet på mina föräldrars gård. Och kör då en vagn som det får plats tre vattenhinkar i. Det är en liten bit att gå med vattnet och det tar sin stund att fylla tre hinkar vatten och den baljan de har rymmer väl ca 10 vattenhinkar om den är tom. Men oftast hinner den inte bli det då min snälla familj fyller på den under dagen allt efter som det behövs.
 
Men nog om det! Idag ringde mamma och berättade att någon av hästarna hade vält ute hela baljan och den behövde fyllas upp. Och det tar en liten stund och extra lång stund för mig idag eftersom at Åsa var så hjälpsam.
 
När jag fyllt baljan me tre hinkar vatten och står och fyller upp nästa omgång med tre hinkar ser jag att ÅSA har vält omkull baljan och allt vatten runnit ut så klart. Vilket även innebär mer is i hagen där vattenbaljan står när vattnet fryser. Så det var bara fortsätta en stund till med att fylla vatten. Men när jag kom tillbaka med nästa omgång vatten hade hon varit så skicklig och ställt upp baljan igen. Precis som att inget hade hänt förutom att det var fullt med vatten runt om och inget i den!
 
Och efter ridpasset på 1,2 mil idag så fick Åsa på sig ett ylletäcke i hagen och eftersom det är fruset ute och då rent tänkte jag! att det räcktemed ylletäcket tills hon torkat. Men där fick jag för när jag kom för att ta av henne täcket hade hon varit så SMART och rullats sig i torv/spånet som de har inne i sitt vindskydd i hagen. Så att så här vacker var Åsa inclusive täcket..... Så hur jag ska få det rent det återstår att se....
 
 
Ja så va säger man? Hon är allt en för go häst som inte alltid underlättar vardagen för sin matte:-)
 
Hoppla!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: