pudelz

Min vardag, agility och fjordhästar

Ko-bönder se hit!

Kategori: Allmänt

Nu vet jag inte om detta är ovanligt egentligen men i vår familj har det aldrig hänt förut i alla fall. De började med att far sålde en kalv till K. som bor dryga en kilometer från deras gård. Kalven ska gå ihop med en av K.s dikor som förlorat sin egen kalv. Så med traktor och kärra kördes kalven upp till K. igår och släpptes ut i kohagen.
 
Men på morgonen när K. kollade till boskapet var kalven spårlöst borta. Han ringde och sa de till far och visst händer att att kor eller kalvar rymmer, det är ju aldrig roligt. Speciellt lurigt om det är massa högt gräs runt om som kalven kan lägga sig att sova i.
Sen när morgonmjölkningen var klar för far så cyklade han bort som vanligt till andra ladugården där kalvkorna finns.
Och ja antar att han nästan tappade hakan för han var rätt så till sig när han berättade det hela för mig. Där utanför kalvningsboxen stod kalven och råmade och ville in till den nuvarande kossan där.
 
Så vad säger man? Har kalvar också ett sjätte sinne som katter och hittar hem på egen hand?  Den har alltså gått över 1km själv och hittat tillbaka fast att den åkte instängd i en kärra bort. Jag vet ju även att man även säger att en häst alltid hittar hem och tydligen kossor med.
 
Sen tänker man ju vidare vilken väg gick den? På 70vägen eller över åkrarna oavsett måste den hur den än gick har den passerat genom byn då den ladugården ligger på andra sidan.
Jag som ändå åkte till jobbet 04.30 tänk om jag hade mött den ute i trädgården liksom då hade jag undra lite vad den gjorde ute helt själv. Eller tänk om någon har fått kalvbajs i sin trädgård!  Tokigt kan de bli men den kom ju till rätta i alla fall.
 
Så den fick gå in till kon så länge och så ska väl K. och far göra ett nytt försök med flytt snart och se om det går bättre.
 
Nöjd kalv
 
 
Rymmare och hemvändaren.
 
Hoppla!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: