pudelz

Min vardag, agility och fjordhästar

Hoppelihopp!

Kategori: Allmänt

Igår var det en pay and jump på Töreboda som jag och Åsa var iväg på. Jag hade laddat upp med lasthjälp från grannen då inte någon av Linnèa eller Sofia skulle vara med att lasta som vet hur Åsa är. Men även mamma och Rebecka kom förbi och även Micke fanns på plats så jag tog ut linorna på marken och de fick hålla upp dem rakt som en korridor. Och började lasta innan den "riktiga" hjälpen kommit och precis lagom när han kom på cykel var Åsa redan inne!
Vilken lättnad de var med endast två raka linor som ramade in henne och jag själv med en dressyrspö och som jag petade/irriterade henne med och så fort hon gick fram lättade jag på trycket i grimman i från grimskaftet. Precis som Tobbe Larsson i Ponnyakuten och hon gick nästintill in helt själv jag behövde inte alls göra mycket. Så alla turer till olika orter verkar ha gett resultat med Åsas lastning och på hemvägen använde vi inga linor alls utan jag fick in henne helt själv. Men att binda fast henne och att jag själv går runt och stänger bommen bakom det vågar jag inte än men bara de att hon går på så fort känns som en seger. Men jag vet bakslag kan komma men jag hoppas inte på det!
 
Vi hoppade 50cm som uppvärmning och sen ett varv på 70cm. I 50cm slarvade jag med anridningen till första hindret så vi kom helt fel så det blev en vägran men sen rullade 50cm varvet på utan problem.
Sen i 70cm gick de bra fram till hinder nr 8 utav 9st. Åsa vägrade 4ggr innan vi kom över och då hoppade hon det från stillastående så jag var väldigt nära på att ramla av men fixade det hela och avslutade med hinder 9. Och Linnèa som mött upp mig på plats konstaterade direkt att orsaken var ännu en gång att det var mitt fel eftersom jag inte kom tillräckligt rakt framför hindret och så säker är inte Åsa så att hon vill hoppa en stor oxer på snedden. Och jag som tyckte att jag styrde rak mot de...... Men jag har det på film och där ser man tydligt att vi kommer en aning snett mot hindret.
 
Men anledningen med en pay and jump är just träning och det var verkligen bra träning så de kommer vi försöka åka på fler gånger i sommar så vi lär oss både jag och Åsa.
Körde med rosa outfit bara för att vi kunde och alltid retar de någon :-) Rosa schabrak, senskydd och tröja.
 
 
De märks att inte Åsa är helt rutinerad då hon gärna tar väldigt stora hopp men hellre det än att hon river.
 
 
Sen var det ett kallblod till på plats en riktigt biffig nordsvensk men hoppa det kunde han allt!
 
Hoppla!
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: