pudelz

Min vardag, agility och fjordhästar

renskinn till Åse

Kategori: Allmänt

Eftersom Åse tydligen är en extremt känslig fjordhäst och får skav utav de mesta, grimma, sadelgjord och även nu vid hårfällningsperioden lite av sadeln. Fast de sadel passar bra på hennes rygg. Jag har använt ett fårskinn under sadeln från och till men de blir skitigt rätt så fort men funkar absolut bra.

Men när jag förra veckan hittade en ny renskinnspad på Tradera så slog jag till och var den enda som budade på det så jag vann auktionen:-)

Så här står de om renskinn:

Renens päls är unik, den innehåller 2000 ullhår och mer än 700 luftfyllda celler/cm2. De luftfyllda cellerna i pälsen får skinnet att ligga som en luftkudde mellan hästens rygg och sadeln. Padden hjälper till att undvika tryck och skav på hästens rygg. Den är även temperatur-reglerande och svettabsorberande och lämpar sig därför i både varmt som kallt klimat. En annan av fördelarna med renskinn är att det aldrig klibbar ihop sig och bildar knölar under sadeln då hästen svettas.

Så igår var det dags att inviga det och först fick Åse lukta på det och hon blev livrädd när jag körde upp de framför nosen på henne. De va ingen reaktion som jag räknat med men efter en stund vågade hon närma sig de.
Otäckt enligt Åse!

på ryggen!

Under sadeln redo för en ridtur.


Tränade även lite bruksridningmoment med dem bland annat mattan (rakridning)



Men Åsa ser bara uttråkad ut annat var de med Åse som tyckte att mattan var väldigt läskig inne i stallet. Kan ha att göra med hennes renskinnschock strax innan också. Att de då blev väldigt mycket nytt på en gång liksom men de ser jag själv bara som bra träning.

Hoppla!

Kommentarer

  • Marie säger:

    Så söt!

    På bilden när hon luktar på skinnet ser det ut som om man är i Höökslokalen bakom hästen! Hur mycket grejer har du?

    2012-06-01 | 10:04:58
    Bloggadress: http://stallbrannebo.blogg.se/
  • Rebecca säger:

    Hej!
    du vet möjligtvis inte var man kan få tag på en sån pad? Förutom annonser? :D

    Svar: Hej!Nej tyvärr, men jag köpte min via Tradera så håll utkik där!
    pudelz

    2012-10-03 | 19:41:38

Kommentera inlägget här: