pudelz

Min vardag, agility och fjordhästar

Nh träning

Kategori: Allmänt

I onsdags åkte jag och Åsa och testade på nh träning för första gången för Therese Granlund det var en aktivitet som fjordhästföreningen ordnade.  Och varken jag eller Åsa har testat på det tidigare så det fanns mycket att träna på men vi fick självklart börja med några grundsteg. Så det första jag skulle göra va att få Åsa respektera min "bubbla" och jag hennes, alltså att vi inte ska gå på varandra! Så Åsa skulle backa när jag vifftade lite med ett rep och Åsa sa direkt - Tror du ärligt att jag skulle backa för dig??? Sällan, gud så sur hon var så det tog en stund innan hon respekterade att backa och Therese fick ta över för att hjälpa mig men när väl poletten trillade ner så flyttade sig Åsa hur redigt som helst. Men man får hela tiden läsa av henne (vilket nh går ut på i och för sig) för annars skjuter Åsa fram bogen och går på en.
De nästa steg var att flytta fram och bakdel med hjälp av hur jag vinklar min kropp mot henne och fick träna en labyrint med bommar som Åsa skulle styras igenom med hjälp av mitt kroppsspråk. Och något som jag verkligen märkte skillnad på Åsa var att hon var väldigt olika berorende på vilket öga hon såg mig med. Vilket tydligen är väldigt vanligt med hästar eftersom deras hjärnhalvor inte sammarbetar lika bra som en människas och då behöver hjälp med att sammakopplas ibland för att saker ska fungera som vi människor vill. Kortfattat förklarat.
 
Vi höll väl på nästan en timme och endast i skritt och tränade på att flytta men oj så lugn/trött Åsa var då det troligtvis var väldigt mycket för hennes hjärna att tänka på. Men inte ville hon hem för de! Så vi fick sätta linor bakom för att hon skulle kliva på transporten och kunna åka hem, dumma lilla häst!
 
Åsa precis innan urlastning.
 
Hoppla!
 
 
 

Kommentarer

  • Madde säger:

    Det där med NH-träning låter allt lite spännande. Jag kanske ska testa med Jazz också? Btw ser min blogg bättre ut nu? Jag har tagit bort texten :)

    2012-07-14 | 21:30:58
    Bloggadress: http://madduskan.blogg.se

Kommentera inlägget här: